Таємниці ГБО: поради експерта з установки газобалонного устаткування
Про тонкощі газобалонного обладнання в інтерв’ю автопортали розповідає фахівець з ГБО Артур Мастило.
Продовжуючи тему матеріалу «Встановлюємо газобалонне обладнання», АвтоПортал поставив кілька запитань експерту по системах уприскування газу і технічного консультанта по системам Zenit JZ-2005, Zenit JZ-2009 і Compact Артуру Мастило (Mastar).
АП: Які системи ГБО частіше встановлюють на автомобілі?
АМ: Почнемо з загального: є 5 поколінь газобалонного обладнання.
1-е покоління ГБО (без зворотного зв’язку по лямбда-зонду) в Україні заборонено з 2006 р як не відповідає екологічним нормам. Зараз його все-таки продовжують встановлювати на карбюраторні автомобілі і на автомобілі без лямбда-зондів.
2-е покоління вже давно морально застаріло, і в більшості випадків не сумісно з автомобілями, випущеними після 2000 р
3-е покоління ГБО в Україні так і не потрапило, але іноді зустрічається на ввезених авто з Європи.
4-е покоління обладнання сьогодні найпоширеніше. Більше 90% установок припадає саме на нього.
5-е покоління газобалонного обладнання відомо вже досить давно (можливо, навіть раніше 4-го), але особливо популярним не стало ні в Україні, ні за кордоном.
Це викликано тим, що, по-перше, вартість такого обладнання в 2 рази перевищує номінальну вартість систем 4-го покоління. По-друге, через те, що газ надходить в циліндри в рідкій фазі, ГБО 5-го покоління дуже вимогливо до якості газу (відповідно, в нашій країні – менш надійно).
Міфічна економічність і прийомистість двигуна на 5-му поколінні ГБО так і не підтвердилася – в реальності вдалося отримати тільки 2-3% поліпшень роботи за значно більші гроші.
Для того щоб двигун автомобіля працював правильно (не скорочувати ресурс, не змінилися його ТТХ), і, природно, щоб він не турбував запаленою лампочкою “Check Engine”, необхідно застосовувати відповідні системи ГБО і правильні настройки двигуна.
Наприклад, на автомобілі до 1999-2000 рр. випуску можна встановити практично будь-яку систему ГБО, а для автомобілів після 2000 р випуску потрібно застосовувати системи виключно 4-го і 5-го покоління.
Починаючи з 2007-2008 р, більшість автовиробників перейшли до складних систем дозування палива, стали повально застосовувати багатокомпонентні каталізатори та інші ускладнення заради дотримання екологічних норм. Тому для роботи з такими двигунами потрібні досконаліші електронні системи ГБО. Тобто, при однаковому «залізі», на нові автомобілі зараз доводиться встановлювати все більш «просунуті» блоки управління.
АП: Де варто заправлятися?
АМ: Якість газу в Україні залишає бажати кращого. Потрібно сказати, що у нас немає «автомобільного газу» – є тільки побутової, який і використовують в автомобілях.
Побутовий газ відрізняється підвищеним вмістом домішок, смол, парафіну. У свою чергу, автомобільний газ повинен мати строго певне співвідношення пропану і бутану, він не містить сірки, кислот і т.п.
Наприклад, в Росії, поняття «автомобільний газ» визначено законодавчо, більш того, існує навіть літній і зимовий автомобільний газ.
В якійсь мірі убезпечити себе від неякісного пального можна, якщо заправлятися тільки на брендових заправках – тих, які стежать за своєю репутацією.
АП: На що слід звертати увагу при установці ГБО?
АМ: Насамперед потрібно вибрати установника і СТО. Практично всі проблеми, які можуть виникнути при експлуатації ГБО, викликані або неправильною установкою, або неправильним підбором комплектуючих. Самі ж системи газобалонного обладнання досить надійні.
При установці ГБО установник повинен так підібрати елементи обладнання, щоб вони підходили саме вашому автомобілю, а також нашій якості газу.
Від неякісного газу в першу чергу страждають форсунки, редуктор і газопроводи (в меншій мірі). Тому установник повинен обов’язково врахувати «національні особливості» і, можливо, навіть запропонувати встановити інші форсунки замість тих, які йдуть в комплекті.
У установника повинні бути документи (сертифікат), що підтверджують проходження навчання для роботи з даним типом обладнання. Такий сертифікат повинен бути виписаний саме на установника – працівника, який безпосередньо проводить роботу. Тільки в цьому випадку можна розраховувати, що робота буде зроблена якісно, і ваше обладнання прослужить довго.
А в якості технічних рекомендацій можна навести такі:
Для газопроводу від балона до редуктора бажано застосовувати не мідні, а пластикові трубки. Це пов’язано з тим, що пластикові трубки мають збільшену пропускну здатність і не окислюються зсередини.